Enquesta Municipalista: Resum de resultats

Document en pdf

1r. Bloc (Identitat, Cultura i Coneixement)

A) Ítems de l'enquesta en el 1r bloc:

1.1 Ens podríeu destacar alguna, o algunes actuacions rellevants que durant aquest període de transformació va haver d’afrontar el vostre municipi? 

1.2 Com definiríeu la societat convivencial al vostre municipi des de la perspectiva de les noves realitats poblacionals i també en relació a les tecnologies de la comunicació, de les xarxes socials i relacionals?

1.3 En quina mesura penseu que el vector cultural pot ser un dinamitzador econòmic i factor clau en la cohesió social al vostre municipi?

1.4 Com definiríeu el vostre municipi, des d’una perspectiva d’identitat cultural i del coneixement, dins l’àmbit territorial del Baix Llobregat?

1.5 Com creieu que les diverses realitats de la comarca poden afavorir que el Baix Llobregat es manifesti com a un territori equilibrat i amb personalitat pròpia, on convisquin amb harmonia les diferents manifestacions culturals i del coneixement?

1.6 Entenent el coneixement com a un eix estructurador de primer nivell, com creieu que es podria potenciar des del vostre municipi i des de la comarca?

1.7 Podríeu definir alguns aspectes de la diversitat cultural com a elements afavoridors de la cohesió social al vostre municipi?

1.8 Quina opinió us mereix el fet que el Baix Llobregat sigui un territori amb tantes dificultats per a la penetració dels mitjans de comunicació? Com creieu que es podria fer possible un desplegament sostenible i equilibrat de la televisió local digital?

1.9 Voldríeu fer alguna altra manifestació o suggeriment en relació a la influència dels fenòmens tecnològics, socials, culturals i del coneixement, com a agents de canvi en l’evolució de la comarca i del vostre municipi?

El Baix Llobregat, un territori d’acollida que ha conformat una identitat plural i diversa, que ha afavorit la seva transformació i cohesió social.

B) Selecció de resultats de l'enquesta en el 1r bloc:

1.a) En relació a les accions tranformadores afrontades des dels municipis (inclou ítem 1.1)

  • Transformació de municipis de segones residències en municipis que requereixen serveis inexistents (municipis petits amb dispersió urbanística)
  • Regeneració espai públic amb urbanisme de qualitat i dotació d’equipaments
  • Creixement equilibrat i respectuós amb l’entorn
  • Transformació urbanística i social d’alguns barris deteriorats
  • Abordatge de la vertebració urbana de la ciutat
  • Dotació d’equipaments i serveis a tots els barris
  • Disseny i implementació polítiques comunitàries
  • Preservació i promoció entorn natural
  • Construcció d’ equipaments i prestació de serveis  educatius, esportius, culturals i socials
  • Polítiques de normalització urbanística, infraestructures i equipaments públics
  • Creació serveis públics sanitaris, socials, educatius, culturals, esportius
  • Recuperació patrimoni arquitectònic modernista Josep M. Jujol
  • Preservació identitat com municipi, davant la proximitat de Bcn.
  • Confecció progressiva de vertebració urbana amb serveis públics i equipaments de qualitat
  • Creixement sostenible i respecte espai natural Collserola
  • Creixement municipi en tres onades: arribada altres zones d’Espanya (1960-1975); transformació de segones en primeres residències (1985-1995); boom urbanístic i arribada persones fora d’Espanya (1995-2010)
  • Dispersió de la població (22 nuclis, 110 Km carrers). Implica diferents condicionants: dificultat mobilitat; dependència vehicle privat;  inversions, costos manteniment i serveis obligatoris
  • Creixement de 1.500 a 4.400 habitants en menys 10 anys (municipis petits de muntanya)
  • Construcció variant de la N-340
  • Construcció de biblioteca i poliesportiu
  • Generació de nous barris
  • Creixement de la població
  • Dotació de nous serveis

1.b) En relació a aspectes d'inclusió, cohesió i dinamisme: (inclou ítems 1.2 i 1.3)

  • En pobles petits les relacions són més properes 
  • Xarxa associativa important que afavoreix les relacions
  • Una societat cohesionada, on les reivindicacions es compaginen amb la participació ciutadana
  • Els darrers anys, la participació facilita la cohesió, utilitzant possibilitats de les noves tecnologies
  • Ciutat inclusiva, amb bon nivell de convivència general
  • A nivell TIC condicions de l’entorn metropolità (95,6 % ordinadors domèstics connectats internet; 80% llars es poden connectar internet) (en alguns municipis grans)
  • No hi ha problemes de convivència.
  • Població molt activa en xarxes socials
  • Bona integració i cohesió entre autòctons i nouvinguts, independentment de diferències econòmiques, socials, culturals o religioses
  • Es gaudeix de bona convivència ciutadana amb integració de tots els ciutadans i ciutadanes
  • S’han desenvolupat polítiques adreçades a minimitzar escletxa digital
  • Gran nombre d’entitats associatives que constitueixen un element cohesionador i dinamitzador de la ciutat
  • Alt nivell de convivència i integradora. Índex baix de conflictivitat
  • No existeixen barris o col·lectius amb comportament conflictiu
  • A nivell TIC, municipi amb gran nivell d’accés a noves tecnologies i xarxes socials
  • És una realitat que gira al voltant de les parelles joves amb fills i de les múltiples activitats de les entitats locals. Les xarxes socials d’aquestes famílies afavoreix les relacions
  • La societat viu amb normalitat les noves realitats poblacionals
  • Les noves tecnologies estan a la majoria de llars
  • Les comunicacions del municipi són deficients (poden dificultar la cohesió)
  • Una societat tancada on les xarxes socials serveixen per a criticar (en alguns casos)
  • La convivència es complica en un poble petit envoltat de municipis més grans, sense bones connexions, sense transport escolar, sense bus intern…
  • Xarxa associativa molt rica i diversa, ha actuat com a element cohesionador i d’integració
  • Els vectors cultural, turístic i el patrimoni natural són elements amb gran potencial (p.ex. Indústria orguenera local)
  • És una àrea a treballar amb més profunditat al municipi
  • És un àmbit clau en la creació d’ocupació i projectes emprenedors, reforçant els lligams entre educació, formació, indústries culturals, arts escèniques i creatives.
  • Sense canvi cultural no és possible canvi social               
  • La cultura prioritat estratègica en el projecte de ciutat
  • La cultura té un paper molt important. Prioritari la recuperació Ateneu Santboià
  • La vitalitat d’artistes locals i la força del patrimoni grans catalitzadors econòmics i de cohesió social
  • El teixit associatiu ha actuat com a element cohesionador, principalment activitat esportiva i cultural
  • La cultura és garantia d’igualtat d’oportunitats per a la ciutadania, element clau per a la dinamització econòmica i cohesió social (Ex. Teatre Mercè Rodoreda, Auditori Miquel Martí i Pol, Bulevard, Ruta Modernista)
  • La cultura és un factor integrador i enriquidor. Alt nivell cultural i educatiu. Promoció de la lectura i equipaments culturals i entitats
  • Important paper de les entitats per a assolir el repte
  • El desenvolupament de projectes vinculats amb el turisme cultural pot generar dinamització econòmica
  • Ho és si l'oferta cultural és prou interessant per a tothom

1.c) En relació a la identitat, i diversitat cultural (inclou ítems 1.4, 1.5 i 1.7)

  • “Estem al nord del nord de la comarca”, però amb referents locals importants
  • En coneixement, referència nacional (centre de negocis EADA)
  • Municipi amb molt patrimoni cultural, però poc coneguda pel Baix Llobregat
  • Municipi amb ampli ventall d’entitats culturals
  • Municipi amb forta identitat catalana
  • És una realitat gràcies a la potència de l’associacionisme cultural i treball en xarxa entre Ajuntament i entitats
  • Aposta per l’oci intel·ligent i manifestacions creatives
  • El patrimoni cultural (Parc Arqueològic Mines Prehistòriques de Gavà o Castell d’Eramprunyà) referents d’identitat cultural local, activitat de recerca, divulgació i coneixement
  • Ciutat molt integradora             
  • Respecte per diversitat cultural i social
  • Alguns municipis disposen de “marca pròpia”
  • Existeix una identitat definida (marca de ciutat)
  • Identitat de la ciutat amb la salut mental (quasi com a marca pròpia)
  • Compromís amb el festival Altaveu i incorporació de promotors culturals com a elements identitaris
  • Dos elements claus:  la cultura vitivinícola i llarga tradició del cant coral. Recentment també l’activitat esportiva
  • Ruta Modernista d’en Josep M. Jujol, com a element identitat cultural i patrimonial
  • Poble amb serveis de  qualitat i assequibles. Respectuós amb el medi ambient
  • Les diferents cultures dels vilatans conviuen de forma harmònica
  • El fet d’haver estat històricament una via de pas, ens ha fet terra d’acollida
  • Poc arrelament cultural, dispersió de la població i poc connectada al Baix Llobregat (tant per a oferta com a demanda)
  • Assumint que existeixen diverses realitats, i no una uniforme
  • Amb bona comunicació entre els diferents municipis
  • Contractant de forma conjunta espectacles per a què els pobles petits arribin a més àmplia oferta cultural
  • La diversitat social és un tret característic de la comarca. Essencial en la seva identitat, cohesió social i territorial
  • Preservant mestissatge cultural                                   
  • Promovent participació població immigrant en la vida social i cultural
  • Des del diàleg i la comunicació entre diferents actors
  • Provocant sinèrgies, cercant complementarietat entre realitats del territori
  • Mantenint coherència de treball conjunt
  • Hi ha realitats humanes diverses, amb tongades diverses d’immigració
  • La diversitat és el valor del territori i la seva capacitat d’integració
  • El Baix Llobregat és comarca diversa i rica culturalment i mediambiental
  • Cal pensar en una “marca” d’identitat compartida i exportable, definida com a diversa però unitària. Que contempli diferents identitats culturals, aplegant-se en una de pròpia i única
  • Amb consens i diàleg permanent
  • Amb una estratègia definida i sinèrgies compartides
  • La suma d’individualitats fan avançar un territori amb moltes potencialitats
  • A través de la cultura, el coneixement i l'esport
  • Les diverses realitats de la comarca posen de manifest la necessitat de pensar que el Baix Llobregat no és un territori compacte
  • No hi ha col·lectius nombrosos d'altres cultures, i la gent participa activament en la vida social i esportiva 
  • Patrimoni cultural al voltant increïble: Ermita de Sant Ponç, Església de Sant Maria, Castell de Cervelló, Església de Sant Esteve, Ermita del Remei
  • No hi ha una gran diversitat de cultures
  • Cultura popular i tradicional catalana
  • Cultura d’indrets de l’estat espanyol
  • Actualment cultura magrebí
  • La programació d’actes és un reflex de com s’expressa la cultura. Una ciutat (Gavà) amb persones culturalment diferents dóna personalitat
  • A destacar el rol proactiu dels centres educatius treballant la diversitat com a realitat positiva i enriquidora
  • Amb suport a totes les expressions culturals                   
  • Pla local de ciutadania i promoció de la creació cultural                                                                      
  • Participació segones generacions després de passar per escola pública
  • Es treballen diferents estratègies i accions des de la diversitat cultural com a motors de cohesió (Barrejant, Pla formació i sensibilitat per la solidaritat, Setmana de la mediació, Programa defensors drets humans)
  • La diversitat ha cavalcat entre la cultura popular autòctona i el flamenc. La convivència i l’esforç per a què així sigui s’ha manifestat com a element cohesionador
  • L’activitat esportiva ha estat clau en la integració
  • La diversitat cultural, integrada i ben gestionada és, en si mateixa, potenciadora de cohesió social
  • Programant accions a activitats pensades per a la cohesió social, amb la finalitat de facilitar la integració i el coneixement de diferents realitats socials
  • Paper important de les entitats, com la xarxa solidària o la Faràndula  en la vesant cultural
  • Les escoles i les entitats de la societat civil

1.d) En relació al coneixement i mitjans com a elements cohesionadors (inclou ítems 1.6 i 1.8)

  • Enfortint programes adreçats als diferents sectors de població, especialment els joves
  • Fent segments de població i fent activitats adreçades  a ells
  • Amb més serveis destinats a l'èxit escolar
  • Treballar conjuntament coneixement i empresa
  • Apostant per la formació i la generació de talent, factors claus per al desenvolupament econòmic i progrés comunitari
  • Creant entorns favorables, treballant en xarxa i definint una comunitat d'aprenentatge amb tots els agent públics i privats
  • Aposta pel Clúster de Salut Mental de Catalunya (un total 38 empreses, centres universitaris, entitats i institucions públiques)
  • Actuacions transversals que aglutinin tots els àmbits, amb projectes intermunicipals, creant xarxes
  • S’ha de treballar de forma conjunta i compartida  la potencialitat de les nostres ciutats
  • Cal garantir l’accés al coneixement, des de la proximitat, a tota la ciutadania
  • Compartint i coordinant amb altres administracions
  • Cal replantejar l’actual règim competencial per garantir l’accés al coneixement reglat i no reglat
  • Apostant per una ciutat educadora i cultural, que posi a l’abast mitjans per a millorar el coneixement, l’educació inclusiva i d’equitat
  • Des del municipi és difícil aconseguir el coneixement com a eix estructurador de primer nivell
  • Des de la comarca s’hauria de liderar un gran projecte de coneixement, implicant empreses, institucions i entitats
  • La comarca no coneix totes les realitats que té el territori vers el coneixement. El discurs està molt centrat en l’eix Delta i Vall
  • Fent més transversal el coneixement, i posant-lo a l’abast dels nostres pobles
  • Falta molta difusió i pedagogia
  • Sensació que costa penetrar en els mitjans comarcals
  • No hi ha dificultats, el que cal són apostes clares, professionals i decidides
  • Som a l'AMB, i quedem diluïts
  • Que ho assumissin les ciutats grans, però mantenint equilibri territorial
  • Hi ha dificultats de penetració en espais generalistes. Cal major presència en el sistema mediàtic del país, especialment de caràcter públic a l’entorn de la CCMA
  • La TV local digital comporta despeses i necessitats difícils d’afrontar. Pot ser es podria abordar en clau comarcal, amb un estudi econòmic exhaustiu i amb suport públic d’altres administracions
  • És un fet negatiu històric, d'enorme complexitat, que requereix l'opinió d'experts
  • La manca d’un mitjà de comunicació comarcal potent dificultat posicionament de les nostres ciutats en l’entorn metropolità
  • Estratègia per reforçar els mitjans locals i les xarxes socials
  • Impulsar col·laboració amb ETV (consolidar projecte existent, optimitzar recursos)
  • Per la manca de mancomunar serveis: fracàs de la TV10 (TV del Baix Nord) per manca de suport econòmic dels ajuntaments del Nord
  • S’hauria de plantejar si la TV local és el millor mitjà de comunicació (costos i penetració), tenint en compte les noves xarxes socials i realitats comunicatives  
  • Assignatura pendent l’existència de mitjans  de comunicació potents que divulguin la realitat dels pobles de la comarca
  • Valoració positiva d’ETV
  • Esforços per a fomentar mitjans locals i participar de programes comarcals
  • Divulgació i foment informació en xarxes socials
  • La pluralitat de publicacions forma part de la diversitat del territori
  • Es podria fer un projecte de TV sostenible, lligat a l’ensenyament i coneixement, on es poguessin fer les pràctiques
  • No tenim clar que la TV local sigui una prioritat
  • Dubtem de l’interès de notícies locals entre pobles
  • El que cal és un mitjà que reculli i difongui l’oferta cultural i de lleure pel territori

1.e) En relació a altres suggeriments (inclou ítem 1.9)

  • El Baix Llobregat té capacitat, experiència i capital social i econòmic per a situar-se al cap davant del país. Ha de saber utilitzar aquests fenòmens  per a fer-se sentir i guanyar rellevància
  • L'estar a prop de Barcelona ens resta identitat, de vegades en termes comunicatius
  • Cal concretar estratègies locals amb mitjans de suport 
  • Acceptació del pes creixent de la realitat metropolitana en oferta i consum cultural, entès com a una realitat plural i multimunicipal                                   
  • La millora de transport públic augmenta els itineraris de consum cultural interns
  • La participació del municipi en diferents xarxes, INNPULSO, INNOBAIX, enriqueix els agents participants i reverteix en la ciutadania
  • Cal fomentar participació activa en fòrums econòmics i socials de la comarca i els espais generats per la societat civil i institucions
  • La influència de la tecnologia fa apropar diferents realitats i coneixements
  • Cal garantir l’arribada de fibra òptica a tota la comarca, per a potenciar igualtat d’oportunitats
  • Els pobles o ciutats smarts han de ser un projecte comú, no només dels gran

2n. Bloc (Compromís, concertació, cohesió social i dinamització econòmica)

A) Ítems de l’Enquesta en el 2on. Bloc:

2.1- En el cas del vostre municipi, ens podríeu comentar alguna actuació rellevant que esteu duent a terme per a donar resposta als reptes competencials del municipalisme avui?

2.2- Com abordeu la manca d’un sistema de finançament suficient i estable dels serveis municipals?

2.3- En podríeu definir i/o exemplificar algunes actuacions o accions respecte a les polítiques públiques al vostre municipi en l’àmbit del benestar, inclusives i d’equitat?

2.4- En el vostre entorn, com valoreu la contribució de l’accés als serveis públics en la generació de riquesa col·lectiva i en el foment de la cohesió social?

2.5- Creieu que els models de gestió pública actuals donen una resposta adient per a garantir els serveis bàsics a la població? Indiqueu els punts forts i els punts febles que hi trobeu. Què proposaríeu per a millorar la gestió d’alguns d’aquests serveis d’una manera més eficaç, sostenible i redistributiva?

2.6- Contempleu l’agricultura, el comerç de proximitat i les noves formes de consum com a factors de desenvolupament econòmic i social?

2.7- Com creieu que la dinamització econòmica pot afavorir i potenciar la cohesió social, la igualtat d’oportunitats i els drets socials al vostre municipi i a la comarca?

2.8- Quins són, al vostre parer, els elements dinamitzadors de la indústria, la logística, el sector comercial i de serveis que més han determinat la cohesió al territori, tant a nivell municipal com a comarcal? I quins són aquells que caldria reforçar?

2.9- Com creieu que les noves formes d’economia (economia verda, del bé comú, social, cooperativa, d’integració...) poden esdevenir elements potenciadors de la generació de noves oportunitats econòmiques i d’ocupació al Baix Llobregat? Teniu experiències i/o suggeriments des del vostre municipi?

2.10- Podríeu definir els àmbits d’actuació que desenvolupa el vostre municipi per a afavorir la cohesió social i la promoció de l’ocupació?

2.11- Quines col·laboracions es podrien establir entre les iniciatives públiques i els moviments socials, en una lògica comunitària, tant a nivell local com a comarcal, per a donar un nou impuls  a la cohesió social?

2.12- Quines pràctiques es poden potenciar des dels ens locals per tal de millorar els processos de participació ciutadana, transparència i bon govern?

El Baix Llobregat, una comarca dinàmica, innovadora i generadora d’oportunitats. Els serveis públics, el finançament i la gestió. Promoció de l’ocupació i cohesió social. Noves formes d’economia. La col·laboració pública/iniciatives socials. La nova governança

B) Selecció de resultats de l’Enquesta en el 2on. Bloc:

2.a) En relació a actuacions rellevants, polítiques de benestar i àmbits per a afavorir la cohesió social: (inclou ítems 2.1, 2.3 i 2.10)

  • Increment col·laboració en promoció econòmica amb municipis de l’entorn
  • Iniciat el treball per a crear el Parc Rural del Montserrat, eina dinamitzadora del sector agrícola
  • S’intenta ordenar totes les urbanitzacions del municipi (de vegades, ningú té clar la situació real)
  • Actuacions en àmbit atenció a les persones
  • Actuacions àmbit promoció i desenvolupament estratègic local
  • Aposta per les polítiques socials cohesionadores (beques, ajuts, habitatge...) portades a terme, que formen part de la incumbència dels ajuntaments, n’ha de ser competència reconeguda i finançada
  • D’igual manera en matèria de promoció econòmica
  • Un àmbit clau local: la participació ciutadana i el govern obert (Junts Fem Barri –pressupost participatiu- , portal Gavà Obert –pioner a l’Estat-)
  • Molt important el treball desenvolupat al Centre de promoció econòmica
  • Experiència de CoBoi, com a laboratori cívic d’emprenedoria i economia social, fomenta model d’economia col·laborativa, afavorint innovació social, desenvolupament de les persones i l’impacte socioeconòmic al territori
  • S’han consolidat els programes existents
  • S’ha donat inici a la Xarxa d’Innovació Social i Col·laborativa (XISC) del B.Ll.
  • Si no es modifica l’aportació econòmica a les hisendes locals, difícilment es podran abordar nou reptes
  • Amb accions formatives vers emprenedors i assessorament individualitzat a idees d’autoocupació
  • Actuacions en el marc de foment del cooperativisme i economia social, projectes supramunicipals sobre ocupació  a la industria local, formació i mentoring al comerç, formació i treball  per a persones aturades
  • Planejaments urbanístics per a ubicar diversitat d’usos
  • Polítiques d’habitatges assequibles
  • Espais per a l’emprenedoria i programes d’ocupació amb reinserció social 
  • Més enllà de l’àmbit competencial, “Vallirana emprèn”, per a fomentar creació cooperatives i noves empreses
  • El Parc agrari i atreure turisme local
  • Politiques per a gent gran
  • Beques esportives per a infants, per motius econòmics
  • Programes específics per a persones, famílies amb dificultat econòmica, integració social, ajuts socials, a la recerca de feina, atenció psicològica
  • Servei d’atenció socioeducativa per a infants i adolescents
  • Beques (menjador, lleure, esportives, estudis post-obligatoris
  • Programes acollida a immigrants
  • Plans (igualtat, joventut, consell seguiment de la crisi)
  • Prioritat que tots els infants tinguin les mateixes oportunitats (beques en l’entorn escolar)
  • Creant noves respostes a col·lectius afectats per la crisi econòmica (prestacions econòmiques gent gran, aturats...)
  • Pla local lluita contra l’exclusió
  • Catàleg de serveis socials
  • Multitud de serveis a les persones i col·lectius
  • Impuls Pacte local per la inclusió (113 agents de diferent perfil i quatre taules de treball: Pobresa, Habitatge, Ocupació i Formació permanent)
  • Elaboració d’un  Reglament per a la prestació d’ajuts d’urgència social
  • Activitats de caire solidari
  • Actuacions per a millorar l’ocupabilitat de persones amb necessitats d’inclusió i programes d’igualtat d’oportunitats, formació i treball
  • Estreta col·laboració departaments  municipals i serveis socials
  • Prioritat d’atenció a col·lectius desfavorits
  • Programes municipals: “cap llar sense ingrés”; “pobresa energètica”; “habitatges d’emergència”; “programes educatius”
  • Creació taula cooperació social (Tècnics, ciutadans i entitats)
  • Ajuts per a llibres i estudis no obligatoris
  • Comissió de desnonaments
  • Campanyes solidàries
  • Al municipi el teixit associatiu treballa per la pobresa i la integració, conjuntament amb l’ajuntament
  • Hi ha un baix índex d’immigració, però alt de pobresa familiar derivat de la crisi
  • Programes supramunicipals, com a plans d’ocupació
  • Incorporats al programa POIL
  • Departament d’ocupació propi, en contacte amb les empreses del municipi
  • Col·laborant estretament amb l’àrea de benestar social
  • Molt important tenir un àrea específica per a tractar aquests temes
  • Potenciant formació del joves: programes de diversificació curricular, projectes de garantia ocupacional
  • Garantint la igualtat: igualtat d’oportunitats, solidaritat, polítiques socials i de suport a la família
  • Educació de qualitat: lluita contra el fracàs, suport a la cultura, gent gran i joventut
  • Habitatge com a dret social
  • Instal·lacions esportives, atenció sanitària de primer nivell i hàbits saludables
  • Ciutat com a espai de protecció i solidaritat, amb serveis i equipaments a l’abast de tothom
  • Impuls promoció econòmica i foment de l’ocupació i la formació. Dinamització comercial, projecció turística...
  • Treball desenvolupat al Centre de promoció econòmica
  • Pla de Primera Oportunitat, primera experiència laboral de qualitat  per a joves que hagin acabat els estudis
  • Oferta formativa
  • Plans d’ocupació
  • Recerca i implantació de nova activitat econòmica
  • Desenvolupament actuacions a diferents àmbits: emprenedoria, allotjament empresarial, desenvolupament polígon industrial, innovació formació continuada, itineraris personals, programes joves, subvencions a la contractació, subvencions obertura comercial...
  • Polítiques d’habitatge públic, d’integració social, d’igualtat d’oportunitats, de connexió urbanística entre barris
  • Iniciatives que comportin integració en el marc laboral
  • Varis projecte locals: “Vallirana cooperem”, “Amb tu, Vallirana Entitats”, “Vallirana Emprèn”
  • El Baix Llobregat Nord treballa junt per a disposar d’actuacions que permetin arribar lluny

2.b) En relació als serveis públics com a generadors de riquesa i foment de la cohesió: (inclou ítem 2.4)

  • Des dels humils serveis que es poden oferir, es valora positivament
  • En un estat del benestar
  • Sobretot en el foment de la cohesió social
  • Les polítiques socials, els serveis socials i polítiques d’habitatge estan contenint les conseqüències de la crisi econòmica i mantenint cohesió social
  • Els serveis públics de qualitat són essencials en una població treballadora, per a garantir la cohesió social
  • Els serveis públics són la concreció del Drets de ciutadania
  • Element de vital importància en construir la riquesa col·lectiva i en incrementar la cohesió social
  • Els serveis públics són claus per a cohesió social i desenvolupament
  • Des de l’administració local, cal promoure i defensar els serveis públics
  • Essencial poder donar resposta des de l’administració local
  • Serveis públics de proximitat han de cobrir necessitats de la ciutadania
  • Els serveis públics garanteixen Drets Ciutadans
  • Es converteixen en element de vital importància, en construir relacions i cohesió social
  • Serveis públics de fàcil abast (llar d’infants, serveis socials...) fa de factor cohesionador social
  • Amb ingressos baixos i molta extensió, es generen menys contribució de la que es voldria

2.c) En relació a les noves economies com a factors de desenvolupament i importància en la dinamització econòmica per a potenciar la cohesió social i del territori: (inclou ítems 2.6, 2.7, 2.8 i 2.9)

  • Són noves oportunitats i en noten la demanda
  • El comerç de proximitat és un bon factor de desenvolupament econòmic
  • Seria interessant una plataforma comarcal de distribució de productes de proximitat, mitjançant el comerç electrònic
  • El Parc Agrari, un nucli urbà equilibrat, el Garraf i la platja són factors de desenvolupament del territori
  • Imprescindible donar suport i innovar amb la participació dels agents socials i econòmics implicats
  • Diferents accions: Mercat de Pagès, amb el Parc Agrari; la Carxofada; la Fira de la Puríssima; el Mercadal Gastronòmic... com a elements d’impuls del comerç de proximitat
  • El pla de desenvolupament local ha donat especial accent a aquestes activitats, que  poden esdevenir en economia social i solidària
  • Es vol recuperar l’agricultura de proximitat
  • Es participa en projectes parc agrari, mercat de pagès Torreblanca
  • Prioritat promoció comerç local
  • Creació diferents fires al llarg de l’any
  • Són factors de desenvolupament a tenir en compte
  • Cada cop hi ha més gent que orienta el consum a productes ecològics, propers i de qualitat
  • Les noves economies són factors de potenciació social
  • La cohesió econòmica, cobrint les necessitats bàsiques, és un dels pilars per a facilitar la cohesió social i la igualtat de drets i oportunitats
  • Per a MdR és bàsic i entenem que enfocat així també pot anar bé a la comarca
  • Generant llocs de treball i projectant la marca Gavà a l’AMB
  • L’element clau és la generació d’ocupació de qualitat, compatible amb la justícia social
  • Creixement capaç de generar valor amb valor: economia social, arrelada al territori, més eficient i cohesionadora
  • La creació de llocs de treball possibilita equilibri permanent i sostenible al territori
  • La possibilitat d’accés a la formació i ocupació de qualitat, reverteix exponencialment en l’autonomia, cohesió social i sentiment de pertinença
  • Facilitar condicions per a creació d’economia de qualitat
  • No créixer a qualsevol preu
  • A la comarca cal incidir: creació economia de qualitat; programes que relliguin necessitats formatives de les empreses; cal generar més valor tenint present els actors existents
  • Si ve acompanyada d’una retribució mínima de 1.075 €, per a equilibrar
  • Disposant de mecanismes per a dinamitzar l’activitat econòmica
  • Amb pocs recursos, són pocs els recursos humans que es poden dedicar
  • A nivell municipal s’aposta pels serveis (no n’hi ha tradició industrial)
  • A nivell comarcal indirectament relacions amb sector de l’automòbil (entorn SEAT)
  • Caldria promoure relacions entre empreses del Baix
  • Potenciar l’exportació i la qualitat en els productes i serves
  • Ajudar les empreses a estar al dia
  • Crear sinèrgies amb el món productiu/econòmic
  • Fins ara han estat el sòl i els serveis complementaris per a la instal·lació
  • Actualment ha de ser la mobilitat, tant individual com a col·lectiva
  • El Baix Llobregat necessitaria inversió industrial tractora de la indústria auxiliar
  • Necessari créixer en mitjanes empreses amb capacitat d’innovació
  • La reindustrialització del territori, modernització i millora dels polígons industrials
  • Concertació i coresponsabilitat amb agents socials
  • A nivell local, implementació del Pla de comerç horitzó 2020 i treballant un Pla de Turisme
  • La bona xarxa de comunicacions i la situació estratègica del territori
  • Cal activar el 4art. cinturó i totes les infraestructures viàries i ferroviàries previstes i no executades
  • Qualsevol activitat econòmica, creadora d’ocupació i cohesió, ha de veure l’administració, local com a facilitadora i propera
  • L’administració ha de tractar tant actuacions globals com a particulars per tal d’activar el teixit productiu
  • La comarca necessita més inversió pública de Generalitat i Estat
  • Cal millorar infraestructures al territori
  • Necessitat d’un nou pla director que actualitzi el pla metropolità de 1976
  • Cal un pla  de reindustrialització i repensar activitat dels polígons industrials i parcs de negocis
  • Cal reforçar les comunicacions a la comarca 
  • Desencallar problemàtica del polígon industrial
  • Finalitzar obres variant N340
  • La proximitat a l’aeroport i al port han estat factors claus
  • El preu del sòl i les facilitats que han donat els ajuntaments
  • Possibilitat de què els empleats disposin d’habitatge a preu assequible
  • Com a negatiu, gran diferència d’hàbits entre nord i sud de la comarca
  • La proximitat de la capital perjudica al comerç local
  • Tenen un paper important en el futur
  • Aposta pel Parc Rural del Montserrat
  • El cooperativisme pot ser una bona forma d’unir capacitats
  • L’organització dels clústers d’empreses, compartint recursos, dóna molts bons resultats
  • Poden, potencialment, esdevenir oportunitat econòmica o d’ocupació
  • La consciència social ha incorporat aquests elements com a nous valors
  • Manca que les administracions posin a l’abast la matèria primera per a fomentar el seu desenvolupament
  • Cal donar suport des del sector públic amb realisme, però amb innovació
  • Desenvolupar un Pla local de suport al cooperativisme, amb suport de la Generalitat
  • A Sant Boi cinc Centres Especials de Treball
  • Projecte CoBoi, laboratori cívic d’emprenedoria i economia social
  • Els nous models de proximitat i sostenibilitat generen noves oportunitats i cohesionen el territori
  • Un espai de futur és la col·laboració, a tots els nivells, possibilitant iniciatives empresarials amb potencial de creixement i creació de riquesa (social i econòmica)
  • Vàries iniciatives col·lectives: espais de co-working, d’emprenedoria i tercer sector amb empreses se reinserció laboral
  • Són pioneres amb un projecte de creació de cooperatives
  • També hi ha emprenedors en sectors tecnològics
  • Important recuperar l’activitat agrícola
  • Fomentar el cooperativisme i la mancomunitat de serveis
  • Cercar activitat industrial de valor afegit i singularitat

2.d) En relació al finançament municipal i els models de gestió pública: (inclou ítems 2.2 i 2.5)

  • Amb imaginació, prudència i definint objectius, i algun sacrifici
  • Intentant que la qualitat no es vegi afectada
  • Mancomunant serveis amb municipis del voltant, mitjançant el consell comarcal
  • Participació en els impostos de l'estat generats a MdR (IRPF)
  • Amb rigor i responsabilitat, grans esforços i imaginació
  • Garantint les funcions pròpies, i més
  • Els governs català i espanyol han d’assumir l’assignatura pendent del finançament del món local
  • Amb control de la despesa, eficiència i… patint
  • Amb política d’eficiència i austeritat, sense malmetre cartera de serveis
  • Aprofitant oportunitats a nivell finançament europeu per a projectes d’àmbit local
  • Reestructurant i reorganitzant serveis i abordant mesures d’estalvi
  • Optimitzant recursos
  • Internalitzant serveis que es prestaven externament
  • Adherint-se i sol·licitant subvencions possibles d’entitats supramunicipals, en àmbits promoció i desenvolupament local (persones i activitats econòmiques)
  • Disposició recursos propis contemplats als pressupostos anuals
  • Molt rigor en el control de la despesa
  • Solucions imaginatives, cooperant amb societat (empreses, entitats...)
  • Més amb menys
  • Cal reclamar a administracions superiors millora finançament
  • Exigir Generalitat que acompleixi compromisos i línies de suport
  • Molt difícilment
  • La segregació entre municipis de l’AMB i els que no, és un greuge que no és acceptable
  • No, principalment per problemes de finançament. Sobretot en municipis petits
  • No, el model s’ha de modificar
  • Els municipis som l’accés directe al ciutadà, però no tenim ni recursos ni autonomia per a atendre’ls
  • Administracions superiors implanten normes i lleis que obliguen, però sense disposar de recursos necessaris
  • Se li ha de donar més protagonisme als municipis
  • De moment els diferents models serveixen per a garantir serveis
  • Els actuals models estan en crisi. S’ha de canviar el model de gestió. La gestió basada en l’experiència d’un entorn estable és morta
  • Distància enorme entre l’oferta i la demanda (demanda personalitzada i oferta lligada a estructura anquilosada)
  • Les necessitats i demandes s’han de gestionar des de la proximitat,  atenent la idiosincràsia de cada situació. No són temps de respostes genèriques
  • La gestió pública ha d’acompanyar en la recerca de la resposta de la demanda
  • Empoderament a la ciutadania, en base als recursos que l’administració posa al seu abast 
  • Elements a millorar: dotació RRHH per a mantenir l’estat actual serveis públics; model de finançament i competencial inadequat; model participació ciutadana que cal actualitzar; necessitat  de major transparència en la pressa de decisions
  • Punts forts: irrupció noves tecnologies a la gestió municipal; incorporació cultura d’avaluació a l’administració; aplicació Llei transparència
  • Aposta per la governança: deliberativa, amb avaluació d’impacte, facilitant instruments per a la presa decisions, més propera
  • Posar en marxa la tarifació social per a fer més just, sostenible i redistributiu l’accés als serveis públics
  • Els models són vàlids, però manca finançament
  • En alguns casos caldria mancomunar serveis, millorar l’eficàcia i sostenibilitat
  • La gestió pública deriva de models basats en paradigmes no actuals. Els nous models han de ser més relacionals, més atents a l’impacte de les accions i ser capaços de redirigir-se en funció dels resultats de les accions
  • S’han d’assolir funcions en àmbits educatiu i de treball, per a donar resposta a les necessitats de ciutadania i empreses
  • Cal comptar amb la ciutadania en la solució de les demandes o necessitats
  • Cal incorporar l’acció coordinada en la definició de les polítiques
  • Necessari revisar competències, finançament i cartera de serveis, més enllà de la resposta des del món local
  • Revisar i adequar al moment actual els processos de decisió i participació
  • A banda d’accions parlamentàries i legislatives, calen també accions locals
  • Importància incorporació llei transparència
  • Estratègia de comunicació més propera
  • La resposta a la població és millorable
  • La fortalesa està en treballadors i implicació dels ajuntaments
  • La debilitat en la manca de finançament
  • Una millor dotació als ajuntaments faria, des de la proximitat, una gestió més eficaç
  • Està en funció de disponibilitat pressupostària i de les expectatives

2.e) En relació a les col·laboracions amb els moviments socials per a impulsar la cohesió social:  (inclou ítem 2.11)

  • A nivell local, han engegat la Taula Social
  • S’ha d’impulsar la participació ciutadana
  • Comunicació fluïda entre organismes públics i agents socials
  • Impulsant el consell de seguiment de la crisi, amb empresaris, sindicats, tercer sector, AAVV i comerç
  • Cal establir complicitats i sinèrgies entre moviments socials i cívics i les administracions per a incrementar la confiança de la ciutadania en les institucions públiques
  • Pla local contra l’exclusió, incorpora la cooperació pública i social
  • A nivell comarcal, necessària la voluntat política dels ajuntaments per tal d’avançar
  • Apostar per assolir un alt nivell cada cop més acceptable de concertació i col·laboració públic-privada en diferents àmbits, que millorin la cohesió social
  • Punts de trobada entre administració i teixit associatiu
  • Convenis de col·laboració per a promoció i organització activitats en tots els àmbits
  • És vital el treball en xarxa entre iniciatives públiques i entitats locals. Es retroalimenten i donen un ventall més ampli de demandes
  • Prefix màgic CO: coparticipació, col·laboració, cogestió, coresponsabilitat. Vehicle d’anada i tornada, i que el viatge es faci junts
  • Compartir més informació i treball en xarxa
  • Millorar mecanismes de cooperació locals i comarcals
  • Cal activar les actuals i tenir clar què vol la gent

2.f) En relació a les pràctiques locals per a millorar processos de participació: (inclou ítem 2.12)

  • S’està treballant diferents propostes de participació
  • S’està fent esforços per a posar-se al dia en matèria de transparència
  • Adaptar els ens locals als nous sistemes d'informació (web, xarxes socials, seu electrònica, etc.)
  • Tenim moltes experiències, inclús amb premi
  • Sobretot, cal escoltar
  • Potenciar espais (formals i informals) que facilitin proximitat, confiança i col·laboració entre ciutadania i institucions
  • S’ha impulsat un procés participatiu del PAM i Junts Fem Barri
  • Les TIC ofereixen potencial per a la transparència i retre comptes. Traspàs d’informació, govern obert
  • S’està treballant en un portal de transparència pressupostària
  • Pedagogia de la cosa pública, desenvolupant espais de contacte, diàleg, proximitat i generació de confiança
  • S’han posat en marxa les regidories de barri i programa d’alcaldessa als barris
  • Un model de participació més flexible, dinàmic i efectiu. Aconseguir la implicació de la ciutadania individual, més enllà del teixit associatiu. Generar dinàmiques de gestió compartida de serveis i equipaments
  • Codi ètic per a contribuir a una nova cultura ètica de l’administració local i a la ciutat
  • Forta aposta per la transparència, més enllà del compliment de la llei
  • Obrir canals de comunicació, oferir accés a la informació
  • Compliment de la llei de transparència en aquestes matèries 
  • Actuacions que simplifiquin els processos administratius per a la ciutadania
  • Treball transversal entre departaments de l’administració
  • Utilització de noves tecnologies
  • Fer grups de treball monogràfic en temes d’interès
  • Publicitat personalitzada per a grups d’interès
  • Es tracta d’arribar a la societat no associada, a col·lectius tradicionals
  • Trobar mecanismes que facilitin la participació dels ciutadans de la vida pública
  • Pla de participació ciutadana
  • Fer que siguin veritables processos participatius
  • Tenir clar què correspon a la ciutadania i què al govern local

3er. Bloc (Entorn i gestió del territori)

A) Ítems de l’Enquesta en el 3er. Bloc:

3.1- Esteu implementant respostes als nous desafiaments climàtics, energètics, tractament dels residus, cicle integral de l’aigua, etc?.

3.2- Creieu, des del vostre municipi, que la ciutadania té consciència de formar part del Baix Llobregat com a una unitat territorial?

3.3- Quins serien els afers municipals que ajudarien a resoldre el fet de pertànyer a un territori com la comarca?

3.4- Què trobeu a faltar com a servei/organització supramunicipal?

3.5- Quina és la relació i el paper que hauria de jugar el Baix Llobregat respecte a Barcelona i dins l’AMB?

3.6- Quin tipus de relació i amb quines finalitats hauria d’impulsar el Baix Llobregat en relació a les comarques veïnes? (Barcelonès, Vallès Occidental, Bages, Anoia, Alt Penedès, Garraf)

3.7- Descriviu algunes mancances en matèria de planejament  urbanístic al vostre municipi i en l’entorn comarcal. Podríeu suggerir alguna mesura per a superar aquesta situació?

3.8- Com definiríeu els reptes i/o oportunitats que elements tan cabdals com les muntanyes, el riu, el litoral, la mobilitat...  representen per al Baix Llobregat?

3.9- Cap a on hauríem d’orientar les nostres ciutats i barris en l’actual S.XXI? Penseu que una dimensió territorial com la comarca podria ser un bon escenari per a impulsar l’adaptació d’aquesta nova realitat?

3.10- En el cas del vostre municipi podríeu esmentar alguns reptes de futur que com a comunitat teniu plantejat en el frontispici del 2030?

El Baix Llobregat, un territori complex, amb grans valors ambientals, agroalimentaris i urbans, que propicien un ecosistema sostenible. Però cal avançar en estratègies que donin respostes harmòniques i equilibrades

B) Selecció de resultats de l’Enquesta en el 3er. Bloc:

3.a) En relació a la implementació de respostes als nous desafiaments de l’entorn i els reptes de futur: (inclou ítems 3.1, 3.8 i 3.10)

  • Recollida porta a porta amb resultats excel·lents
  • Esforç en renovar enllumenat i millora en els consums d’equipaments
  • Són temes a tractar de forma mancomunada
  • No s’estan donant les condicions per a treballar conjuntament
  • Es preveu iniciar el Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic
  • Execució del PAES i de la Red de Ciudades por el Clima, Pla de Mobilitat Urbana Sostenible...
  • Com a reptes, la millora de recollida selectiva i finalització abocador del Garraf
  • Estreta vinculació al cicle integral de l’aigua: elaboració de proposta de gestió com a únic sistema
  • Recuperació llacuna de la Murtra, restauració aiguamoll de les Marines, consolidació marges de les corredores...
  • Recuperació dels sistemes de sanejament
  • Iniciat treball per a obrir Oficina local d’energia
  • Incorporació als projectes d’habitatges nous sistemes de doble circuit d’aigua
  • Properament Pla local d’adaptació al canvi climàtic
  • S’elaborarà el Document estratègic del verd urbà de la ciutat
  • Pla Director d’Eficiència Energètica, amb un estalvi de 456.000€, que està propiciant un canvi de model energètic
  • Encetant nou sistema recollida selectiva de residus
  • S’estan aplicant plans de millora d’eficiència energètica
  • S’està treballant per la gestió de cicle integral de l’aigua
  • Acollits als programes de contractació agregada
  • Potenciació transport públic i bicicleta, com a transports alternatius. Més carrils bici i biciboox
  • Estalvi energètic amb bombetes lets al carrer i semàfors. Més reciclatge i zones verdes
  • Adaptació al PAESC de nous reptes (reducció emissions CO2 del 40%, any 2030)
  • Prevista adhesió al Pacte d’Alcaldes per l’Energia Sostenibles i el Clima
  • Programes: d’estalvi energètic, de recuperació d’aigües freàtiques de producció energies, gestió residus
  • Signatura Pacte d’alcaldes/ses per una energia sostenible local
  • Realització Pla d’Acció per l’Energia Sostenible
  • Enllumenat públic amb leds (reducció emissions CO2
  • No del tot
  • Es treballa per a aprofitar l’entorn que es té
  • Greus problemes de mobilitat, a nivell urbà i interurbà
  • Fonamental treballar globalment en corredors naturals entre riu, rieres i muntanyes
  • Eliminar barreres que impedeixen travessar el territori (territori segrestat per serveis i amb poques compensacions)
  • Són importants i poc tractades en comú
  • El reconeixement de la matriu física del territori és prèvia a qualsevol directriu territorial o administrativa
  • Malgrat la pressió d’ús públic de l’entorn metropolità, el Garraf i les muntanyes del Baix són espais de gran valor natural i paisatgístic, La gran massa forestal oportunitat de gestió per a la generació de biomassa
  • Els reptes de la zona costanera: compartir l’ús públic i desenvolupament del territori amb la preservació natural i del paisatge
  • Tots són reptes essencials per a la comarca
  • Des de Sant Boi repte de transformar-se en ciutat més amable, posant en valor el resultat de l’aposta estratègica per l’entorn natural (entorn forestal, fluvial i agrícola
  • Cal que aquests elements es transformin de barreres a elements cohesionadors del territori
  • Garantir connectivitat i corredors ecològics de les muntanyes amb el riu, el litoral i accessos a les ciutats
  • Tenir figures de protecció i òrgans de gestió d’aquests espais, dotades de recursos
  • Visió global de territori, però incorporant sensibilitats
  • El riu i el litoral són oportunitat. Un valor estratègic del territori
  • El Parc de Collserola un espai natural de primera magnitud. Repte de fer compatible l’ús públic amb la biodiversitat
  • La manca de transport públic entre municipis dificulta la mobilitat pel territori
  • Millora del riu com a espai de relació amb la natura i esbarjo
  • Les muntanyes i el seu desenvolupament sostenible, motor econòmic per a municipis afectats
  • Cal impulsar polítiques que posin en valor l’entorn natural que tenim
  • És una comarca diversa, que no només mira al mar sinó a la muntanya
  • El Baix Llobregat no mira Montserrat. Sembla que sigui d’altre territori
  • Redactar un nou pla general
  • S’ha definit un límit de població de 6000 persones, millorant qualitat de vida i no malmetent l’entorn
  • Ordenació i connexió entre les urbanitzacions, el nucli urbà i els municipis propers, prioritzant vianant, bici i transport públic
  • Aconseguir un parc metropolità que obri el poble a les zones verdes i muntanyes
  • Desenvolupar polígons industrials
  • Projectar i urbanitzar carrer Major (antiga N-340)
  • Desenvolupar el mapa educatiu (construir institut, ampliació i remodelació d’escoles)
  • Tancar mapa d’equipaments esportius
  • Desenvolupar sectors urbanístics del nucli urbà
  • Completar estudis del patrimoni arquitectònic S. IX
  • Acabar de desenvolupar el creixement potencial de MdR i dotar-lo de servei equilibrats
  • Obrir-nos als entorns naturals del riu i Collserola
  • Planificar un creixement econòmic sostenible
  • Concretar, a nivell local, els tres elements: més participació i implicació ciutadana; més igualtat i qualitat social; integració i equilibri territorial
  • Els dos reptes estratègics són l'educació i la cultura a l'abast de tothom
  • Ser una ciutat més igualitària, amable i emprenedora
  • Elevar el nivell formatiu de la població
  • Disposar d’un comerç de proximitat dinàmic i generador de noves expectatives
  • Territori competitiu amb ocupació de qualitat i respectuós amb el medi ambient
  • Prioritari el retorn a l’equilibri econòmic, estabilitat pressupostària i capacitat d’inversió
  • Desenvolupament nou àmbit industrial de Can Margarit
  • El PAESC, que planteja 40% reducció emissions CO2 per a 2030
  • Potenciar la mobilitat sostenible, augment índex de benestar, identitat col·lectiva i millora infraestructures
  • Mantenir el model de poble, respectuós amb medi ambient i amb nivell alt de convivència. Un poble més igualitari, just i emprenedor
  • Cohesionar tots els barris (principalment en municipis dispersos i de baixa densitat)
  • Dissenyar la Vallirana post N-340
  • Posar a l’agenda política el desenvolupament econòmic i turístic de l’entorn natural
  • Arribar com a màxim a 6.000 habitants
  • Disposar d’un pla urbanístic que ens permeti dibuixar el poble del futur
  • Conquerir els drets i serveis possibles amb 5.000 habitants
  • Defensar un nou mapa territorial i buscar transversalitat amb municipis veïns per a mancomunar serveis

3.b) En relació al territori i els seus vincles amb l’entorn. La comarca i la seva gestió: (inclou ítems 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7 i 3.9)

  • A Collbató no n’hi ha sentiment de pertinença generalitzat. Més arrelada la pertinença de la població que ha arribat del sud. A molta gent li queda lluny
  • Més consciència de formar part dels municipis de muntanya de l’Ordal
  • Lògic. Som Baix i no podem ni accedir al riu
  • Cada vegada més, el sentiment de pertinença a Gavà es conjuga amb el de la comarca
  • Percepció molt minoritària
  • La ciutadania té poc sentiment comarcal. A Sant Boi més consciència de formar part de la zona delta i metropolitana
  • La marca Barcelona és molt forta i debilita el sentiment de pertinença comarcal
  • Les dificultats de connexió viària i de transport públic dificulten el sentiment de pertinença comarcal, especialment entre nord i sud
  • Consciència de pertinença, però més identificada com a Baix Llobregat Nord
  • Alguns se senten identificats amb el Montserratí
  • El Baix Llobregat és una comarca extensa i diversa, amb interessos i realitats diferents
  • Sant Joan D. té consciència de formar part de la Vall Baixa, com a unitat territorial. És coneixedora d’estar dins del territori del Baix i de l’AMB
  • Sentiment propi, comarcal i metropolità
  • Tres grups: Consciència de ser del Baix Llobregat; creu més en la gran Barcelona; Pensament i arrelament localista
  • No, el sentiment generalitzat és de pertinença al pla de Montserrat i sentiment de formar part del Baix Llobregat Nord
  • Hi ha un factor identitari que no es veu solucionant-ho amb contraprestacions
  • Mancomunar serveis i recursos humans amb perspectiva supramunicipal
  • Que el Consell Comarcal fes d’element cohesionador i ajudi a donar serveis, sobre tot als més petits
  • En un àmbit metropolità és difícil
  • La capacitat de generar polítiques econòmiques i socials coordinades. També les polítiques territorials equilibrades (com a exemple, la recent aprovació del PDU d’activitat econòmica del Delta, així com la reivindicació conjunta de la cornisa Delta en matèria de transport públic i infraestructures
  • Una millora de les infraestructures de comunicació entre els diferents municipis de la comarca
  • Compartir infraestructures, equipaments i serveis. Una bona xarxa intermunicipals
  • Mancomunitat de serveis
  • Identificar i promoure trets identitaris i comuns del territori
  • Projectes comuns com la intervenció coordinada al riu Llobregat, com a nexe d’unió de la comarca
  • Més treball en xarxa i mancomunada
  • El CC hauria de donar serveis en allò que els ajuntaments tenen dificultats per si sols
  • Centralitzar i mancomunar serveis susceptibles de generar economia d’escala (Municipis petits i mitjans)
  • Que Vallirana formi part de l’AMB
  • No creiem que s'hagi de forçar la gent a canviar la seva percepció identitària
  • Una major consideració als municipis petits, sobre tot de fora de l’AMB
  • Serveis: recollida d’animals; aigua i energia; recollida selectiva; transport; mobiliari urbà
  • Cada municipi busca la seva solució, quan s’hauria de trobar sortida comú
  • Estalviaríem temps, recursos i es compensarien diferències entre municipis 
  • Algunes polítiques mediambientals comuns, com tema Riu
  • Més capacitat i lideratge compartit per a contribuir a reforçar la personalitat i millorar necessitats del Baix Llobregat. Fer-lo més present en l’agenda política i territorial del país
  • Cal promoure cooperació municipal en els serveis a les persones i en la definició de projectes territorials
  • Millorar coordinació i diàleg entre diferents municipis i institucions supramunicipals que operen a la comarca (Diputació, AMB i Consell Comarcal) per a no duplicar polítiques i ésser més eficients amb els recursos disponibles
  • Millora del transport públic
  • Compartir informació dels serveis que es donen als diferents ajuntaments de la comarca, experiències, iniciatives, plans, etc.
  • Suport tècnic, jurídic i econòmic en tota la gestió municipal. Sobre tot en expedients singulars
  • Presència, suport econòmic, coneixement i reconeixement
  • Queda molt lluny aquesta perspectiva. Ni són AMB ni estan al costat de Bcn.
  • Detectar problemes comuns i cercar solucions i recursos amb entitats supramunicipals
  • No tots els municipis de la comarca són metropolitans, i això ja produeix alguna distorsió
  • Coordinació i suma. Lluny de dinàmiques de supeditació o supressió
  • El Baix és una comarca metropolitana, relació de cooperació, però sense subordinació o dilució
  • És difícil que els interessos de BCN corresponguin al que necessita el B. Ll.
  • Caldrà no acceptar l’última proposta d’organització territorial de la Generalitat
  • Garantia de generar serveis a tots els municipis, especialment els de fora de l’AMB
  • Ens sentim exclosos de l'AMB, especialment en transport
  • Barcelona juga paper de capitalitat, però el Baix Llobregat ha de ser el motor de l’AMB en polítiques de benestar, mobilitat i ocupació.
  • El Baix Llobregat ha de definir la seva “marca” en tots el àmbits: cultural, ocupacional, benestar... Les marques creen identitat i pertinença
  • El Baix Llobregat té identitat pròpia. Ha de jugar un paper complementari a BCN ciutat
  • L’AMB ha d’aplicar polítiques amb visió territorial més enllà dels municipis que la conformen. Atenció especial als municipis que no en formen part
  • El CC ha de garantir estratègies de territori i aplicar polítiques d’acord amb els municipis. Planificar, actuar i redistribuir amb visió conjunta
  • El B. Ll. (amb Vallirana) hauria de jugar paper rellevància a l’AMB
  • La comarca forma part de la gran Barcelona
  • Molts serveis estan a la comarca i Barcelona ho necessita per al seu desenvolupament
  • Cal definir una única estructura territorial (o Àrea o Comarca)
  • La distribució actual és difícil d’encabir
  • Limítrofs amb Bages i Anoia. La divisió comarcal de vegades és un problema en la relació
  • Relacions de mobilitat, per a millorar connexions amb transport públic
  • Coordinar, sobre tot temes de mobilitat
  • Assumir el paper conjunt de lligam entre la primera i segona corona metropolitana
  • Motors econòmics i referents socials amb capacitat per a ser una de les macroregions d’Europa
  • Les relacions s’estableixen quan hi ha convicció de la seva utilitat concreta
  • Establiment d’estratègies comunes i cercar sinèrgies, transferència coneixement i compartir informació i intercanvi d’experiències
  • Relació de complicitat vers assoliment d’objectius compartits que permetin els majors índexs de benestar de la ciutadania, el foment de la identitat compartida i el desenvolupament social i econòmic sostenible
  • Cercar sinèrgies i estratègies conjuntes
  • Relació de cooperació i bon veïnatge constant
  • Compartir projectes (p.ex. muntanyes de l’Ordal)
  • Hi ha municipis que comparteixen serveis i veïnatge amb altres municipis d'altres comarques. Caldria potenciar aquestes subcomarques
  • L’estar a tocar del Parc Natural de Montserrat, condiciona i protegeix
  • Fase de revisió del POUM
  • Necessitat d’un pla director
  • Necessitat solucionar problemes urbanitzacions
  • Evitar expropiacions forçoses des dels ajuntaments. Enfonsen els pressupostos municipals 
  • Greus problemes per a fer front a expropiacions forçoses a preus alts. Impedeix inversions i més serveis
  • Manca d’inversions de l’estat en infraestructures importants de mobilitat
  • Necessitat d’homogeneïtzar i revisar la normativa urbanística a la zona industrial del municipi: revisió per a adaptar la normativa de 9 diferents sectors amb planejaments propis
  • Cal gestió decidida i unitària urbanística en els espais no urbans, riu i parc agrari
  • Gestió integral del Parc Agrari, el repte més important
  • Paralització d’alguns projectes: obres de construcció variant carretera comarcal C-245 (connexió del cinturó litoral amb autopista C-32, millora mobilitat i accessos i sortides St. Boi)
  • S’ha de fer efectiu els trasllat fora del nucli urbà de les instal·lacions de la caserna militar i la subestació elèctrica de St. Boi
  • Recursos per a dur a terme les actualitzacions i gestió urbanística del municipi
  • Bàsicament l’antiguitat del planejament vigent (PGM) s’està corregint amb la redacció del Pla Director Urbanístic Metropolità
  • Cal un Pla Director Urbanístic que actualitzi el PGM de 1976
  • Calen estratègies supramunicipals: continuïtat de la Diagonal fins el riu Llobregat
  • Cal més autonomia local per a determinar modificacions de planejament, per a millora en la tramitació i implantació d’activitat empresarial
  • Desenvolupament del polígon industrial
  • Cal elaborar nou POUM
  • Millors connexions amb la comarca i amb la capital
  • Aïllar soroll de A-2, que passa pels municipis
  • Aposta per realitats més petites i que no parteixen de situacions extremadament diferents
  • Ciutats verdes amb mobilitat sostenible, amb equipaments, espais comercials i serveis amb vocació supramunicipal
  • Es perden molts recursos quan cada municipi va a la seva
  • No hauríem de tendir a una macro estructura homogènia. La realitat i diversitat actual crea riquesa i permet afrontar els temes amb més agilitat
  • Combinació de tres elements: més participació i implicació ciutadana; més igualtat i qualitat social; integració i equilibri territorial
  • No és l'àmbit adequat
  • Orientar-se cap a un concepte de metròpoli, ciutats globals, a concentrar més valor i potencial econòmic i més pes administratiu
  • Passar de ciutats de perifèria i ciutats amb més pes específic. Des de l’àmbit local contribuir als reptes i desafiaments globals
  • Els criteris de proximitat i eficàcia són bons
  • Cal clarificar i simplificar una bona estructura Administrativa. Actualment massa complexa, amb duplicitats i poc arrelada al territori
  • Les ciutats i barris han d’estar adaptades a les necessitats de la ciutadania
  • Ciutats més autosuficients energèticament, amb menys dependència del vehicle privat
  • Ciutats amb espais verds suficients i amb corredors funcionals amb espais naturals
  • La diversitat d’identitats és un factor d’enriquiment col·lectiu a la comarca
  • L’AMB és una oportunitat. El repte és mantenir identitat pròpia del municipi amb el creixement metropolità
  • Les ciutats haurien d’aspirar a ser ciutats globals, perdent concepte perifèric i formar part d’una “ciutat de ciutats”
  • Cap a espais de convivència, sense cap tipus de mancances
  • Com a espai públic ordenat, amb equipaments i espais de lleure
  • Ben connectades amb transport públic
  • Bones infraestructures que apropin les diferents realitats de la comarca
  • Sobren administracions
  • La proximitat a la capital i la densitat de les comarques de la primer i segona corona demanen un nou plantejament, diferent a l’actual
  • Cal recuperar el mapa territorial Roca i adaptar-lo a les noves realitats

Cerca

 

 

@ccbaixllobregat

  Subscriu-te al canal RSS

Consell Comarcal del Baix Llobregat

Parc Torreblanca N-340 pk 1249

08980 Sant Feliu de Llobregat

 Tel.: 936852400   Fax:936851868

 Contacte